طراحی گرافیک چیزی بیش از ترکیب رنگ و تصویر است. وقتی صحبت از طراحی لوگو، پوستر، کاتالوگ، بروشور یا هر طراحی دیگری می‌شود، موفقیت در طراحی به معنای ارتباط گیری مؤثر با مخاطب، زیبایی بصری طرح و حرفه‌ای دیده شدن برند است. اما گاهی اوقات، مشتریان با این تصور که در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌اند، به دنبال طراح های ارزان‌تر و مبتدی تر می‌روند . این در حالی است که هزینه‌های پنهان انتخاب طراح ضعیف می‌تواند برای برند، در آینده بسیار بیشتر باشد. طراح حرفه ای نه به معنای داشتن مدرک آکادمیک بالاتر است بلکه به معنای طراحی است که طی سالیان زیاد تجارب زیادی را کسب نموده، طرز مذاکره با مشتری و قیمت دهی را می داند و به واسطه شرکت در دوره های آموزشی تخصصی، سطح دانش و مهارت تجربی مرتبط با بازار کار خود را ارتقا داده است. ضمن اینکه در طی این سالها مشتریان زیادی را با تحویل خروجی های با کیفیت راضی نگه داشته است. بخشی از این موضوع از کیفیت نمونه کارهای طراحی شده، قابل تشخیص است. تفاوت طراحان حرفه‌ای با طراحان مبتدی در جزئیات کار و تجربه‌ای است که به پروژه شما اضافه می‌کنند. طراحی که سال‌ها تجربه دارد، می‌داند که چطور با توجه به هویت برند شما، طرحی خلق کند که هم زیبا باشد و هم کاربردی. تصاویر، رنگ‌ها و چیدمان در طراحی باید به‌گونه‌ای باشد که پیام شما را به‌درستی به مخاطب منتقل کند. یک طراحی ضعیف ممکن است مخاطب را سردرگم کند یا حتی باعث شود که برند شما غیرحرفه‌ای به نظر برسد. این در حالی است که طراحی مناسب و حرفه‌ای، اعتماد مخاطب را جلب می‌کند و تأثیرگذاری بیشتری دارد. علاوه بر این، یک طراح حرفه‌ای که با چاپ آشنایی دارد، فایل‌های نهایی را به‌گونه‌ای آماده می‌کند که خروجی چاپی آن بی‌نقص باشد.

اگر بخواهیم این موضوع را با هزینه طراحی بسنجیم، می توان اینگونه گفت که هرچه طراح حرفه ای تر باشد، حق الزحمه هر ساعت وی نیز بیشتر خواهد بود. به علاوه یک طراح حرفه ای زمان بیشتری را برای گرفتن خروجی بهتر، صرف خواهد کرد. این امر منجر به بالاتر بودن دستمزد طراحی خواهد شد. بطور مثال اگر طراحی یک پوستر کامل و حرفه ای که شامل طراحی تایپوگرافی، تصویر سازی و چیدمان صفحه و … است، 20 ساعت کاری زمان نیاز داشته باشد، طراح مبتدی احتمالا به دلیل عدم وسواس زیاد به جزییات و استفاده از تصاویر و فونتهای آماده، خروجی حداقلی را با کمترین خلاقیت در زمان های بسیار کوتاهتر تحویل خواهد داد. درسته که کمتر هزینه کرده اید اما آیا خروجی کار برای مشتریان شما نیز مطلوب خواهد بود و منجر به افزایش فروش شما می شود؟ قطعا نتایج قابل مقایسه نیست.

تصور کنید طرح بسته بندی جعبه ای را به یک طراح کم تجربه سفارش داده اید. در نگاه اول، شاید احساس کنید که معامله خوبی انجام شده است. چند صفحه طرح رنگی به شما تحویل داده شده و شما هم با خوشحالی زیاد آن را برای چاپ به چاپخانه میفرستید. اما خیلی زودی مشخص می شود که از اولین قدم شما هزینه بیشتری را باید به چاپخانه بپردازید. هزینه هایی مانند هزینه رنگ های اضافی، هزینه کلیشه سازی اضافی، هزینه کاغذ اضافی و سایر موارد. اما این اول ماجراست. چاپخانه برای اصلاح طرح شما باید زمان بیشتری را روی کار بگذارد تا تنظیمات لازم را روی فایل شما انجام دهد. اگر قرار باشد چاپ فلکسو یا گراوور انجام دهید که دیگه واقعا باید بترسید. حساسیت کار به شدت بالاست و تازه بعد از چاپ متوجه میشید که بعضی از رنگها حاشیه رنگی پیدا کردن! فونتهای ریز دارن محو میشن! سایه های کار خیلی سیاه یا خیلی کمرنگ شدن! بعضی نوشته ها خیلی به لبه های کار نزدیک شدن و شاید توی خط تا یا پرفراژ افتاده باشن. تازه فکر کنید که یکسال از موضوع گذشته و موجودی انبارتون تمام شده و میخواین مجددا سفارش چاپ بدین، حالا اگه چاپخونه هم عوض کنید که باز همه این دردسرا از اول تکرار میشه. خیلی خوش شانس باشید که رنگاتون عوض نشه و با همون رنگهای پارسال بهتون تحویل بدن! چون احتمالش زیاده که چند درجه رنگهای اصلیتون کمرنگ تر یا پررنگ تر بشه چون رنگاتون توسط طراح بر اساس استاندارد خاصی انتخاب نشدن! خلاصه که شاید مجبور بشید برای تغییر طرح، از ابتدا هزینه کنید و مجددا دنبال یه طراح حرفه ای تر بگردید.

بذارید در مورد لوگو هم براتون یه مثال واقعی از یکی از مشتریان خودم بزنم. چند سال پیش یه مشتری داشتم که برای سفارش طراحی لوگو اومده بود سراغم . کارش تولیدی بود. قیمتی که بهشون اعلام کردم گویا براشون خوشایند نبود و با دست خالی از پیش ما برگشتن و رفتن. بعدها متوجه شدم که کارشون رو به یک طراح دیگه سپردن و یک لوگو براشون با یک دهم قیمت بنده طراحی کردن. تمامی مخاطراتی که میتونست متوجه اون مشتری بشه توی سرم چرخید و من بجای اون مشتری ترسیدم. خیلی اتفاقی مدتی بعد خبری به گوشم رسید که فلانی مجبور شده به دلیل شکایت قضایی، تمامی محصولاتشو از بازار جمع کنه! وقتی دلیلشو پرسیدم گفتند که گویا لوگوی ایشون کپی بوده و مالکیت لوگو مربوط به شخص دیگری بوده که قبلا این لوگو رو ثبت کرده بوده. این مشتری ماهم که دنبال روشهای ارزون بود، قبل از تولید نرفته بود حداقل لوگوشو ثبت کنه که متوجه گیر کار بشه و جلوی ضرر سنگینشو بگیره. خلاصه اون بنده خدا متوجه تحویل گرفتن لوگوی کپی نشده بود. طراح محترم هم چیزی مبنی بر اینکه طرح و ایده لوگو از کجا اومده به ایشون نگفته بودن. درس ماجرا اینجاست که اگر همون اول با صرف هزینه بیشتر یک لوگوی اختصاصی برای خودش طراحی می کردن و برای ثبت لوگوش هم اقدام می کرد، الان با ضرر سنگین تغییر بسته بندی مواجه نبود.

شاید در نگاه اول هزینه طراحی حرفه‌ای بالاتر به نظر برسد، اما باید به این موضوع به چشم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنید. طراحی ارزان ممکن است در کوتاه‌مدت جذاب باشد، اما در طولانی‌مدت ارزش واقعی خود را نشان خواهد داد. بهره مندی از طراح حرفه ای باعث می شود شما در هزینه ها و زمان خود صرفه جویی کنید. علاوه بر این، طراحی حرفه‌ای می‌تواند به رشد برند شما کمک کند و با جذب مشتریان بیشتر، هزینه اولیه‌ای که پرداخت کرده‌اید را جبران خواهد کرد.

در پایان لازم است این نکته را یادآور شوم که در این بازار هر طراح بعد از ورود به بازار کار نرخ های واقعی خودش را خواهد یافت. وقتی صحبت از دستمزد بالاتر یک طراح حرفه ای می شود، باید این موضوع را تفکیک کرد که دستمزد بالاتر نشان دهنده سطح حرفه ای تر طراح نیست. بلکه هر طراحی خودش با توجه به معیارها و پارامترهایی که از خودش خبر دارد باید نرخی متناسب با سطح خود تعیین نماید. اگر نرخش بیش از حد پایین باشد که به سرعت به دلیل حجم سفارشات خُرد (نظیر کارت ویزیت و  سربرگ و تراکت و  … ) دچار زوال جسمی و روحی خواهد شد و به دلیل سرخوردگی ناشی از درآمد کم در مقایسه با خروجی های عالی، مجبور به افزایش قیمت خوهد شد.  اگر نرخ بالاتر از توانایی های وی باشد که قطعا اول خودش متضرر خواهد شد. طبیعتا تعداد سفارش کمتری به سمت وی خواهد آمد. همان اندک مشتریان نیز شاید بار اول هزینه وی را پرداخت نمایند اما دیگر برای سفارش کار به سمت وی نخواهند آمد. بنابراین مجبور به تعدیل قیمت خواهد شد تا جایی که قیمت واقعی با توجه به تجربه و توانایی خود را بیابد.