روزانه میلیون ها طرح توسط طراحان مختلف در سرتاسر دنیا منتشر می شود و در معرض دید عموم قرار می گیرد که با دیدن آن ها واقعا حیرت زده خواهید شد. اما اگر با دید حرفه ای به آن ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که درصد زیادی از این طراحی ها قابلیت اجرایی شدن ندارند. یعنی متریال انتخابی و محدودیت های تجهیزات چاپ شمارا کنترل خواهند نمود. یک طراح با تجربه باید این محدودیت ها را بشناسد و طراحی خود را به نحوی کاربردی و با توجه به آن محدودیت ها انجام دهد. ضمن اینکه نباید این محدودیت ها باعث شوند چیزی از زیبایی دیزاین کم شود. یک خروجی موفق باید بتواند در بازار و بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد و چشم بیننده را به خود معطوف سازد.
وقتی طراح پروژه ای را آماده میکند، کار به همینجا ختم نمیشود. نتیجه نهایی، به چاپ صحیح و باکیفیت بستگی دارد. اگرچه طراحی و دیزان خوب بخش مهمی از فرآیند است، اما داشتن دانش چاپ برای یک طراح میتواند تضمینکند که طرح به بهترین شکل ممکن روی کاغذ یا هر سطح دیگری اجرا شود. این دو فرآیند، یعنی طراحی و چاپ، بهطور جداییناپذیری به یکدیگر وابسته هستند.
فرض کنید شخص طراح یک بسته بندی جذاب طراحی کرده است و شما با دیدن آن روی مانیتور یا صفحه موبایل خود بینهایت لذت برده اید. همچنین رنگهای انتخابی شما دقیقاً با هویت برندتان هماهنگ هستند و چیدمان تصاویر و متنها به شکلی است که نظر هر بینندهای را جلب میکند. اما هنگامی که سفارش شما توسط چاپخانه انجام و به دست شما می رسد، ناگهان شوک می شوید. چون رنگها با آن چیزی که در مانیتور دیده بودید و انتظارش را داشتید متفاوت است. این امر می تواند ناشی از تفاوت آن رنگ مشخص در سیستم های رنگی RGB و CMYK باشد. یک مشاور چاپ میتواند این اختلافات را پیشبینی کرده و شما را در انتخاب رنگهایی که نزدیکترین نتیجه به طرح دیجیتالی دارند، راهنمایی کند. حتی نوع متریال چاپی نوع جوهر و حتی نحوه برش و تا کردن نیز بر نتیجه نهایی تأثیر میگذارد و دیدگاهتان را نسبت به طرح اولیه تحت تاثیر قرار می دهد. اینجاست که ممکن است تمام تلاش و هزینه های شما هدر رود. بنابراین بهره بردن از دانش یک طراح مجرب که به اصول و فرایند چاپ آشناست و به شما در زمینه چاپ مشاوره خوبی می دهد، کمک میکند تا از این مشکلات جلوگیری کنید و بهترین نتیجه را به دست آورید.
علاوه بر آن،یک طراح گرافیک حرفهای که تجربهای در زمینه چاپ دارد، میتواند به شما ایدههای تازهای برای ارتقای طرح ارائه دهد. استفاده از تکنولوژی های روز چاپ، انتخاب پوششهای خاص، بکارگیری برجستگی ها یا فرورفتگی های خاص (لترپرس یا امباس)، برش هندسی در طرح و یا استفاده از هات فویل یا کولدفویل طلاکوب، نقره کوب یا مس کوب و همچنین ترتیب استفاده از هریک، مواردی هستند که فقط یک طراح با تجربه می تواند نظر تخصصی دهد و محصول شما را متمایز نماید و حس لوکس بودن به آن بدهد.
از طرفی، هزینهها نیز بخشی از معادله هستند. ممکن است بدون مشاوره چاپ، تصمیمهایی بگیرید که هزینههای غیرضروری ایجاد کند. برای مثال، انتخاب کاغذ یا مرکب نامناسب میتواند باعث شود که مجبور شوید پروژه را دوباره چاپ کنید. اما یک مشاور باتجربه میتواند به شما کمک کند تا تعادل مناسبی بین کیفیت و هزینه برقرار کنید و از منابع خود بهینه استفاده کنید.
در نهایت، وقتی از مشاوره چاپ بهره میبرید، نه تنها از مشکلات احتمالی جلوگیری میکنید، بلکه اطمینان پیدا میکنید که طرح شما در تمام مراحل از ایدهپردازی تا تولید نهایی، حرفهای و بینقص باقی میماند. مشاوره چاپ نه تنها برای طراحان گرافیک، بلکه برای هر کسبوکاری که به دنبال ایجاد تصویری ماندگار و باکیفیت از برند خود است، ضروری است. این همکاری بین طراحی و چاپ، کلید موفقیت شما در جلب توجه مخاطبان و ارائه تجربهای ماندگار است.